Aku dan sesuatu (1)

|

Entah kenapa, mlm ini saya rasa berasa OK bersengkang mata menulis entry blog. Selalu klu tgh2 mlm sampai2 dirumah saja tak smpt apa2 terus tumbang... Cuaca di Blantyre kebelakangan ini dingin, hujan setiap hari. Adakala tak sanggup mandi pagi kalau air panas takder. Melalui jln depan mount sochee hotel tadi buat mata saya memandang kiri dan kanan jalan, selalunya unggas-ungas malam malawi berpeleseran disitu mencari pelanggan. Jalan itu umpama chow kit di KL, tapi malam ini lengang dan bisu dari kelibat manusia, mungkin semua unggas dh masuk sarang? Berembun dan sejuk sekali kt luar masa2 begini.

Dah 1 pagi malawi time, 10 march 2009, mata ini masih belum sudi memejamkan dirinya. Ada kenangan yang terimbau sejak petang semalam, bila terlihat keriangan kanak-kanak malawi bermain menggelek tayar kereta yg sudah tak dipakai. Dalam hati dtg terintas, ini permainan saya 20 tahum dulu. Wah bangga.. rupanya, kat sini masih ada permainan sama yg masa kecik dulu saya suka bermainnya bersama nasarudin dan mahasan, kawan yg sejiran yang mak mereka sama kerja menoreh dgn mek. Tapi syg sekali, kedua mereka belajar tidak tinggi. Kedua mereka pun ada krisis keluarga. Dan dimana pun mereka berada sekarang ini saya tak pernah melupakan kenangan saya , mereka dan permainan itu. Permainan itu memang pada waktu itu dilabelkan untuk ciri2 kanak-kanak yg tercicir & tak ada harapan dlm pelajaran. Tapi saat itu, itulah permainan yg menggembirakan hati saya dan kawan-kawan senasib.. Cuma saya ini tidaklah secekap mereka berdua menggelek tayar ditempat yang banyak-banyak korner. Bukan senang beb, sape pernah main tahulah.... Permainan dia dgn menggunakan sebilah kayu utk putarkan tayar tu... Sunguh adventureous. Saya banyak kalah dalam bnyk permainan dengan mereka ni, mereka cukup hebat dlm permainan senapang patah (saya tak ada), melastik burung, tahan pukat, laga anak sepilar, kalu bulan puasa juara mercun spark plug. Salah mana sgt melastik burung, main gelek tayar bagi utk budak2 mcm kami yg tidak ada brick game, dam ular, saidina utk di main. Geng2 gelek tayar dan lastik burung selalunya dilabelkan budak tangan panjang sbb kemiskinan ibubapanya.. Mak bapa yg rasa diri dia kaya tak suka bagi anak2 dia bergaul dengan geng ini takut anak dia sama terjebak tgn panjang kononnya. Jadi kalau saya hendak berkawan dengan anak mereka saya harus tinggalkan geng mahasan dan nasarudin. By that time, no way..

Saya tahu tinggi mana taraf sangat mereka nak ckp kawan2 senasib dengan saya itu tak ada masa depan... entah2 anak mereka yg tak jadi apa. Hingga mek pun takut nak bagi saya berkawan kdg2 tuh... Takut dipandang negatif pada org2 kaya. Saya tetap berkawan..Main wau, bidas burung, main gurah, main neting, gelek tayar. Mungkin mereka ni agak nakal sedikit tapi tidak keterlaluan seperti yg org ingat, orang hanya bila kerana org itu tak mampu, miskin, papa terus kaitkan dengan benda negatif, mcmner org seperti itu nak jadi baik dimata orang? Tak jahat pun org ckp jahat jgk.. Kalau dia tak fikir panjang baik jadi jahat terus.. Secara tak sengaja org itu mewujudkan perasaan dendam dlm hati kanak2 ini. Pada dia mgkin suatu hari dia akan membalas, kalau tak utk dia, utk kawan2 dia... Walaupun kawan dia tak suruh.

Kembali semula pada permainan tadi, ia jadi permainan petang2 saya kerana hanya permainan begitu yg mengiburkan hati org seperti kami waktu itu, 80an. dan biar jijik perspeksi di mata orang, agung dimata saya dan kawan-kawan. Hey kawan, jgn lupa yg kanak-kanak kecil seperti saya & mereka ini pun punya hati. Ada lagi satu tempat yang selalu saya kenang sampai kini, dulu-dulu belakang rumah saya itu, ada sawah padi yg orang dah lama tak diusahakan. Kami panggil dia becah..ejanya be-cah. Kat situ ada banyak ikan2.. Ada satu anak sungai....tempat saya dan kakak-kakak mandi manda. Kecik-kecik dulu, waktu malam rumah kami tak der elektrik mcm org dan rumah itu terpeosok jauh dari orang.....saya berjiran dengan nasarudin yg sebaya dengan saya. Rumah kami pakai pelita sahajalah. Malam2, kalau bulan mengambang, terang benderang halaman rumah. Saya, mek, kakak-kakak, ayah suka ambik angin atas pangkin depan rumah kalau bulan terang. Tapi side belakang rumah tu malam-malam takut kalau nak kena turun 'ben-rak'. Dulu-dulu kawasan kejiranan kami tu, org2 mcm kami masih ramai yg tak mampu ada jamban... konsep gali dan kambus. Kadang-kadang time tengah dh syok2 meneran ada anak jiran2 yg suka mengusik tetiba tercongok kt belakang dgn lampu suluh menyuluh muka dia. Hadui kecut perut...berkebok cabut lari naik atas rumah. Tak dan nak basuh berak.. Maklum kita nih budak sangat lagi... Tak der saper nk teman, penakut. Tapi kadang2 k.mah suka temankan....dia tu pun penakut, turn dia saya jugak teman dia..dia pun pernah kena org tetiba dok belakang suluh lampu kt muka. Huuu.... Takut gila. Selalu peranan peneman dia kena tolong pegang pelita. Diri sendiri bawak cangkul dan gali. Kecik2 dulu ayah tolong galii... Hehe tak larat angkat cangkul. Gali kena dalam2... silap2 aribulan terpijak taik sendirik. Lepas tu di rumah tu, kalau bangun pagi2 semua pakat korek hidung, sebab asap pelita tu buat hidung jadi hitam. Saya dan kakak-kakak suka check hidung masing2 sama2, dah cek masing2 banding saper lagi hitam.. Syukur saya dpt rasa zaman susah itu dan boleh cerita hari ni.

Lagi satu, belakang rumah ada pokok jambu kayu...yg biji dia warna pink kalau masak. Pokok tu jadi sumber kepada saya menyanyi2 diatas pokok menghibur hati... K. Mah & k.moh suka buat port bawah rumah dengan permainan masak2 dorang yg kadang2 saya pun jn sama. Waktu Mek pergi menoreh, k.moh yg menjaga kami berdua. Kadang-kadang kami bertiga ikut mek & ayah menoreh. Tak buat apa pun, cukup masa melantak nasi yg mek bungkus dlm tupware..... Seronok betul time mkn bawah pokok getah. Saper pernah rasa feel tu, memang tahula.. Dengan tgn mek yg berbau getah.. Gaulkan makanan dan suapkan utk saya yg mengada2, takkan dpt rasa dh feel tu harini.

Tapi yg best, antara rumah jiran yg kt situ, rumah saya jer ada tv, zaman tu zaman hitam putih ada lagi.... Nk pasang kena sambung pada bateri. Sila sambung meletop tv. Ha... Ni lagi satu benda yg org jarang dpt rasa. Mlm2 jiran2 semua pakat bertenggeg kt umh saya nk tgk cerita.. Hehe... Happenning, mcm panggung wayang jadiknya. Layan sampai habih siaran. Kalau musim ada wayang gambar, ayah akan bawak kami sekeluarga pegi tgk, cerita hindustan lah selalunya. Wayang gambar dulu2 tu yg mcm screen lcd skrg ni... RTM time2 akan dtg tayang kt tgh2 padang tgh2 mlm... Macam pesta malam tu kg bukit bunga. masing2 berhimpun tgh2 padang. Itu cerita wayang..

Musim tengkujuh, 1988, lahirlah seorang adik yg lama saya idamkan, sy sudah 6 tahun waktu tuh... waktu tu, cukup sedih... Mek baru beranak, banjir, keliling rumah penuh air. Tak bergerak kemana. Kerja apa pun tak boleh buat sbb hujan.. Makan saja apa yg ada. Ikan darat (sungai) bnyk......yg sya igt mkn daging busuk yg diperap lama dlbotol. Itu mknn terdesak kami. Mek apa lagi, sengaja tidak mahu pergi klinik, sebab kami mmg tak ada duit. Lagi2 tak ada kerakyatan... Mek sanggup dimaki oleh bidan kerajaan, asalkan dia dpt beranak dekat rumah. Bagi Saya org nak senang kerja dia tanpa kira kesusahan org memang bullshit. Saya sendiri sabar menunggu mlm tu, bidan kampung (arwah) yg membidankan mek sungguh penyabar. Semoga Allah balas kebaikan dia...Bintang-bintang bergembira malam itu, seperti juga saya. Rasa dunia terang dan luas dgn kehadiran seorang adik yg ditunggu selama ini.. Gembira, teruja, saya kini sudah ada seorang adik....perempuan. Lalu itu saya bergelar abe hingga hari ini.

Jauh sudah perjalanan hidup ini, jln yg penuh beranjau saya lalui... bertalu2 air mata kami mengiringi perjalanan itu. Tak kan pernah saya lupakan.

4:09Am
Namiwawa,
Malawi

4 comments:

nenna said...

kisah bg long byk suke dan duke nyer..

bg long merasa bende yg kiteorg da tk rasa.bg long sekeluarga mg tabah.itulakan kite jgn jadi org double-standard.tk semestinyer bende tu jahat kan.yg namanyer manusia itu masih ade hati.kan..kan..kan.

papepun,entry bg long kali ini neena bg 5 bintang!hikhik..

♥ LeeN ♥ said...

alahai sweetnye adik abg long yg sorang ni... =)

nenna, byk sebab yg kita boleh kira-pakai-guna-gasak kenapa hari ini kita ada abg long kan?

think it through nenna.

abg, ajar ney cemana nak menulis. tiba2 rasa mcm tak reti. titibe rasa mcm budak darjah satu. :D

..Ojie.. said...

hidup itu satu pelajaran..

dan kita dilahirkan untuk belajar..=)

p/s:till now, i know the story..thanks abe!!

abbi balqis said...

Neena > Trima kasih . moga neena amik pengajaran apa yg baik

Ummi Balqis > Ya, betul.

Ojie > Sejarah banyak mendidik. Harus kkta belajar dri sejarah. Sama2