Dalam sixpence ada ceritanya

|

Memandangkan encik boss pukul 7 tadi sudah nmpk berapa kali menguap dan dh pun terlelap atas kerusinya.. Ada tanda2 awal skejap lagi dia akan ajk saya balik. Benar sungguh, dua jam kemudian dia tetiba tersedar, gosok2 mata konon2 saya tak perasan dia sudah sejam lebih tertidur. Lentok baiiik punya. Tetiba, terdengar... Jom balik ah.. Ting! Saya buat2 muka mcm mengantuk walaupun otak tetiba rasa segar. Fuh... Tak terkata bahagianya malam ini.

Cerita apa harini saya nak tulis, belum ada tajuknya lagi ni.... Insyaallah akan difikirkan nanti. Terima kasih encik mata...masih memberi ruang saya berblogging. Sambil menaip apa yg terlintas, sambil ppc ni mendengangkan mp3 yg ada, silih berganti lagu-lagunya, hingga ianya menghinggap ke lagu nyanyian sixpence none than richer, ingatan saya melayang ker zaman saya muda-mudi dulu. Back to 2 tahun sebelum, zaman tu adalah zaman ummi balqis masih dengan gaya kasut converse dan jeans jrg2 basuhnya itu. Memang ummi dan abbi balqis dulu-dulu selekeh habis... Tapi ummi balqiss dh hensem bnyk skrg, abbi hensem sikit jgk la..hehe. Ok, cerita yg tak sangka2 sekali menjelma, 2 tahun kami hanya ber aku-engkau. 2 tahun lepas tuh tetiba terjebak ke lembah jiwa-jiwa... aku-engkau pada saya sesuai waktu kita untuk menilai hati budi, aku engkau bermula dari kosong tanpa ada sebarang dihati perasaan ganjil-ganjil, rindu dan sayang menyayang dan whatsoever.. Aku-engkau memang aku aku , engkau engkau. Dan masa itu, saya belum ada rasa nk menjebakkan diri dengan dunia sayang menyayang ni, saya punya nekad kuat untuk habiskan belajar.. Saya memang pasang angan2 nk merantau ke England dari dulu. Tapi org selalu kata, bila seru sudah sampai, lari kemana pun... Akan sampai jugak.. Memang sudah lama dan jarang2 saya tak pulang ke opis waktu itu, suatu hari tu saya terima satu sms dari org yg sama tapi nadanya berbeza dari yg biasa ...bunyinya lebih kurang...." Sekarang siapa yg sombong? ."

Masa saya mengirim balas mesej apa yg patut, hari itu kena dgn hari dimana kematian arwah atuknya. Saya masih igt, dlm2 dia rasa sedih2 mcm mcm tuh pun, ada ker saya suruh beli souvenir lagi bila naik kl. Memang tak patut. Tapi perasaan tak ada yg ganjil, cuma adalah sikit timbul persoalan...curiga kerana kalau dulu-dulu, sms yg saya forward ker, sms yg "oit aper citer" pun sampai kdg2 2-3 hari baru berbalas, tapi hari itu, dan hari berikutnya, frequency sms mendadak naik..tidak seperti selalu.. Sampai hari saya mendaftar di USM bulan berikutnya, boleh rasa jauh sungguh jarak USM dgn KL... Baru duduk sehari saya rasa lama.. Dan begitulah hakikat mahabbah -(kasih sayang, cinta dan apa shja) sekejap sahaja tuhan jatuhkan benih2 itu diantara hambanya kalau dia nak... Tidak, kenapa aku berperasaan begini... hatiku rupanya masih ada di Kuala Lumpur.. Terus saya terlupa tentang janji pada diri yg dulu, dan kenapa selama ini ia tak terlintas, sampai dlm hati ni antara percaya dan tidak, bertalu2 soalan "eh biar betul. Aku-engkau-awak-saya-xxx-yyyy? Haha.. Memang nak melompat terjun bangunan rasa". Ok let finish it, memang! lagu bnyk memainkan peranan utk kita mengingatkan kita tentang sesuatu. Dan lagu Sixpence itu bukan hanya lagu, ia kisah 2 bulan yang penuh berliku-liku. Dan 2 bulan kemudian itu sahaja kami ditunangkan....Masa itu saya rasa yg wow.. It's truth...... Kenapa kita buat itu, kenapa kita buat ini, rupanya Allah dah rancang, pasti ada hubungkait dengannya.

Next topik, balqis. Apa khabar anak abbi balqis? Lama tak dgr balqis bebel atatatar.... Masih bulat lagi ker anak abbi... Minum susu bnyk2... Cepat besar. Nanti jgn terkejut tgk abbi masa jemput kt Airport... Hehe.. Malam ni langit malawi sungguh cerah, bulan mengambang penuh.. Tak ada bintang, menandakan hari esok belum tentu kering. Dulu-dulu itulah panduan mek. Malam2 sambil asah pisau toreh, mendongak kelangin takut2 esok hari hujan. Kalau kita nmpak bintang, itu tandanya esok kering.... Selalunya, itulah tanda2nya. Memori di rumah pertama dulu tu, masih ada kenangan tersimpan. Akan saya sambung cerita itu kemudian nanti insyaallah. Aku dan kenang(2) bakal menyusul.

Adik saya yg lahir tu kini sudah pun belajar di universiti. 21 tahun sudah berlalu, ada yg saya igt ..yang dah lupa pun ada.... Bukan senang utk jadi org yg berjaya hidup di negara orang yg asing bagi kita, kehidupan yg bermula dengan hanya menjadi kuli estate getah, menongkah arus kehidupan yang penuh pancaroba dan ketuanan melayunya. Saya pun rasa cabaran mcmana mencari rezeki di tempat asing seperti ini, tapi derita itu tak akan pernah sehebat yg ibu saya tanggung....saya tahu kerana saya anak penoreh getah.

1 comments:

♥ LeeN ♥ said...

ni cerita ni... sempena tarikh kelmarin ye thanje... hehehe.

rock kan kite dulu2.

lain ulu, lain parang, lain dulu... lain dah sekarang..

tp chenta aku tatap sama. =P

pergh.