Nostalgia rumah lama (2)

|

********Sorry artikel ni banyak typo. Harap dimaafkan***************

Hari ini hari ahad, hari yg membahagiakan kalau time ni abbi balqis berada di kuala lumpur. . Hari inilah, aktiviti membawa balqis dan ummunya berjalan2. Selalunya jrg saya ni nk melekat dirumah, lagipun ank baru sorang org kata, kecik lagi pulak tu.. Ada sajalah halnya nk pergi, pergi kelas, pergi study group, pergi fair, pergi library. Uh, dh lama betul tak study kt national library...sekat balqis kami lahir, waktu berjln sungguh terhad, bnyk dugaan kalau nk berjalan dgn anak kecik ...kejap dia mangis nk susu, kejap dia kencing berak...kena dgn kitaorang ni yg lemah betul dlm merancang benda2 mcm ni, kalau rasa-rasa nk pergi, pergi, tak tunggu esok dah, tidor dlm kereta pun penah, skrg jadi dh tak kisah.... Tetiba kalau rasa rajin, tercongok di kelantan, tetiba di thailand, tetiba terjongol di sepang, tiba2 dibahau. Tapi tiba di Malawi. hari seperti hari ini tiada apa beza dgn hari biasa... Krija sapa ceroh mat dehe kata.. Owh ok, ni sebelum kita kemana2, saya nk umumkan, saya rasa mcm nak tukarlah tajuk aku dan sesuatu tu kepada nostalgia rumah lama. Saya rasa tajuk ini lebih sesuai. Untuk cerita no 1 tu, belek2 dkt archive. OK?

Mek dulu2 yg menoreh mcm inilah gamaknya dia rasa.... tak tahu penat kerja siang malam. Tak ada fikir nk cuti2, nak makan lauk sedap2, tak ada fikir nk jalan2 makan angin mcm orang, even dah tua2 skrg ni pun, kalu nmpk kita beli benda mahal2 dia marah... Kerana zaman kami susah dulu seringgit tu besanyar seperti 10 ringgit pada waktu itu. Ingat lagi, saya kecik2 dulu, ada la makcik tua yg berniaga kedai nasi di simpang jalan nk masuk ke rumah kami, tuan kedai tu adalah juga tuan tanah kepada rumah yang yang duduk itu.... Rumah kami tu kita buat dgn duit sendiri setelah maksu beri kebenaran duduk atas tanah dia, selalulah dia suruh saya tolong dia beli barang kedai dia, kadang2 dapat upah saya simpan, kdg2 saya sorok hehe.. tak nak bagi mek simpan. Byk yg tak berupah dari berupah.. Kalau upah pun tak bnyk upahnya, 10 sen, 20 sen mcm tu je. Bukan saya shja yg kena kerah, mek pun selalu kena kerah tolong dia dikedai dia, tanpa sebarang upah. Kata mek... Kita hidup menumpang mcm nilah..jadi hamba org sampai kesudah, tak ditolong apa kata pulak, di tolong satu kerja kita pun tak dpt buat. Mana nk dtg duit kalau mek tak pergi menoreh masa tuh...Kalau dpt upah tu lain lah ceritanya. Tahu kenapa? Sbb dialah berasa ada hak utk guna tenaga kita tanpa bayaran kerana kita menumpang tanah dia, namun tanah be-cah itu selama ini, bukan ada dpt apa2 hasil pun semak dan tanahnya berlumpur, kalau musim hujan air naik sampai keatas rumah. Tapi tak dinafikan baik hatinya, kerana benarkan kami mendirikan rumah disitu, kami sungguh terhutang budi padanya. Kerana itu, kami dari kecik mek ajar kami jgn sekali2 mkn sebarangan buah2 kayu maksu walaupun yg buruk, yg gugur. Satunya perbuatan itu mcm mencuti, dosa, kedua nanti nanti mcm2 hal org nk tuduh kita....

Mek dulu jgn main2.. Dia pernah ambik upah panjat pokok manggis maksu tuuu...tabik spring kalu org zaman skrg boleh buat mcm tu. Cerima rumah itu penghujungnya sungguh menyedihkan, ayah dikhianati jiran sendiri, jiran itu adu domba pada maksu, kerana dimata dia nmpk skrg maksu lebih baik dgn mek... Saya lupa apa dia exactly peristiwa itu, apa dia ckp sbnrnya pada maksu, igt2 lupa... Rasanya dia kata kita buat maksu, sbb tu maksu nmpk tunduk kt kita...gitulah lebih kurang. Tak sangkalah.. punyalah baik dgn ayah sebelum ni, dtg tgk tv kat rumah saya mlm2.. mandi air satu telaga.. beerak sama bergali lubang...sama2 org menumpang la kita kata, perangai jer berbeza, dia suka laga ayam, laga anak spilar...dia pandai buat wau..... Itu satu2 kemahiran yg dia ada... nasarudin, anak dia tu yg mula ajar saya laga ank spilar. Kalu gi umh dia, ayam laga dia, atau org kmpung saya panggil ayam baik , dia akan kurung dlm serkup khas tak campur ayam lain... ptg2 kerja dia membelek2 ayam2 baik dia tuh.. akhibatnya, boleh nmpk ank2 dia mostly and about to rosak & tak boleh pakai....laki bini hidup tak tenteram, bergadunh 24jam.. Aduh, mcm2 kes nk cerita. Dia ni konon2 nk berlagak seperti tuan kepada tanah tu, dan tak sedar dia tu pun menumpang juga, tapi dek kerana kita nih orang siam, dia sedaplah bercakap. Sesusah keluarga saya, motorsikal buruk ada, tv hitam putih ada..hehe. Dia, org tmpatan lagi, ada ic la kita kata mudah, naik basikal jer, rumah, jgn kata motor, tv pun tumpang thk umh saya...waktu tu umh saya femes dikalangan org2 mcm kami.... Rumah dia satu pelik, penuh gmbr perempuan berbikini....

Menurut riwayat mek katanya suatu hari, dia beritahu ayah, demo keno pindoh dah Man, tak boleh lg duduk tumpang tanah maksu ni, ada org tak suka ke demo.. Dlm sbnr2 maksudnnya dia tuju ke maksu la yg tak suka kt kami... Sbb pada dia lebih layak jadi 'ketua penumpang tanah' di kawasan itu... Bila ayah tanya dia siapa, demo tahu ko ore tu? Dia mula2 kata ... Adalah.. Pas tu lama2, ayah lama jadi tak sabar sbb mereka dua ni kawan baik, tido sebantal lah kiranya mudah kata, tiap2 masa asyik dok ulang ayat sama je... Ayah terus cut off, kalu mcm tu, tak dok ore lain dah, mung la hok tok suka aku dok sini deh... Berbalah besar harituh, siap nak pukul2 dgn kayu, bertetak bagai. Kini dh berpululuh tahun cerita tu, ayah masih tak baik2 lagi dengan dia... Dia pun sudah disisih org, sbb perangai belaga ayam dia tuh. Tak tahu kemana membawa diri.. Sekali sekala nampak dia balik...dh tua2 mgkin ada kesedaran la.... Tapi semuanya terlambat, bini dia bercerai dan kawin lain... Menduda dia sampai ketua...

Peristiwa bertetak tu berlaku tak lama lepas adik perempuan sy lahir, ayah ambil keputusan nk enjakkan rumah kami naik keatas sikit dan membesarkan sedikit anjung rumah tu, dan jiran2 nmpk kita mcm berduit...padahal org tak kira yg dh bertahun2 rumah tu ditenggelami air... Waktu adik saya lahir tu kan musim hujan.. Apa lagi, tenggelam habis ayam itik. Tambah pulak ayah baru bercadang nk beli lembu utk bela... Lagila menjuling2 mata dia. Difitnahnya mcm2 lagi... Mentang2 kita ni org siam.., bertalu-talu air mata maksu minta maaf pada mek masa kami pindah dari situ, atas apa dia buat kt kitaorang selama ini bila sedar kami dianiaya... Tapi itulah, sekejap saja kami cuba lupakan dan maafkan.

Lagi apa yg membuat saya tak lupa rumah tu dulu, Ok, ini... Cerita burung terkukir, ayah duli bela seekor burung terkukur, cantik burung tu... pagi2 ayah bangun tidur mesti agah burung tu supaya berkukur... Kru..krrruuu..krru.. Sambil petik jari... Mcm tulah bunyi lebih kurang. Pastu kumur2.. Sembur kat burung, kOnon2 bagi dia segar.... Lawak betul. Dulu selalunya memang ada pertandingan bunyi buruk terkukur... Yg galak berkukur mesti menang, sebab tu ayah setiap hari kononnya mengasah bakat burung tuh. Hehe. Mcm magic rasanya petik2 jari panggil2 dia, dia berbunyi..kur kurr..kur.kuuuuur... bestnya ayah penah ajarmcmne nk mandikan burung tu dengar sembur air dari mulut tu, tapi saya punya semburan tak sekuat ayah... Kalau saya sembur mesti lencun burung tu.. Haha.

Malam2 kami bertiga diajar mengaji.. kdg2 dgn ayah, kdg2 dgn mek.. Yg bnyk dgn mek, yg kalu nk cepat habis boleh tgk tv, mengajilah dgn ayah... Mek kalu kita malas2..selagi tak dua tiga kali baca, dia membebel.... Kalau malas ngaji saya buat2 tidur awal... Walaupun x mengntuk. Mengaji pakai cahaya pelita jerlah... pagi2 mek dkt ladang getah, kalau siang ... Dulu sebelum kilang tembakau di kg. saya terbakar, balik menoreh mek kerja kilang tembakau... Mesti mek penat gila.... Kalau tak nak Pot...pet..pot...pet... cepat2 bagi lancar bacaan. Selagi tak lancar, lagi tuh mek suruh ulang... Sampai kitaorang ni masing2... Bo eh? Bo eh mek? Maksudnya... Dah ek...dah ek mek... Haha.. Mek mmg disiplin bab ngaji quran walaupu dia buta huruf, tapi cerah hati dia kalau bab2 ibadat.

Ada lagi sambunggannya insyaallah.. Cerita kami bila musim hujan mek tak menoreh, kitaorang dikerah pergi dlm kebun getah, kutip kulat, pucuk paku buat sayur... Dah nk subuh dah ni, harus saya berhenti disini. Ilalliqa./

Namiwawa,
Rep. Of Malawi

1 comments:

Mohd Yunus said...

bakpo mu tok tulih novel, be?
publish la buku... :)